mandag 15. mars 2010

Manifestasjoner så det renner!

Ok, så siste uke var det altså masse streiker hos lærerne på skolen, så vi hadde nesten ikke skole (sammenlignet med fransk skolesystem altså) hele uke! Dødsdeilig.
Så, i dag, komjeg på skolen kl 8 som vanlig, etter et skikkelig stress med den nye flotte TRAMwayen vi har fått i Douai og som gjør at jeg må ta buss og så skifte til tram for å i det hele tatt komme meg fram. Ganske mye unødvendig stress, takk Sarkozy <3
I alle fall, jeg kom på skolen og der var det masse folk og alle forberedet seg til å gjøre en manifestasjon (sier man det på norsk? som en demonstrasjon egentlig), og folk lenket seg sammen for å hindre elever å gå inn på skolen (vi har en svær jernport foran skolen som opprinnelig er til for å hindre elever å gå ut utenom de fastsatte timene - strengt?). Dette er elever altså, ikke lærere - de så jeg ikke snurten av hele dagen. Så Monsieur Sirot og Gunther (som er ledelsen på skolen) prøvde å hjelpe de stakkars skolefreeksene som absolutt MÅTTE til time inn, og jeg som var litt lost beveget meg porten da jeg fant mine venner som ropte "La Norvege! ikke gå inn - vi streiker!". Så da rektor prøvde å dra meg inn på skoleområdet svarte jeg høflig at neitakk, jeg klarte meg fint, jeg skulle streike. Så der satt vi da, og jeg må si engasjemanget her i franskland blandt elevene er sykt overraskende! Jeg følte meg skikkelig politisk aktiv :P Vi sang sanger, men tekster som "neitil skolereform", "gi oss flere lærere" og "nicolas sarkozy er en ape (pluss litt flere og grovere synonymer)". Det ble kjøpt inn brus, kaker og godis, sola skinte og vi hadde det egentlig ikke så værst :)
så nåhar jeg opplevd en skikkelig fransk demonstrasjon og det var ganske fett! Jeg ble overrasket over at folk ikke ga litt f og dro hjem for å sove eller noe, men nesten alle ble der ti sånn 1-tiden. Etter det mistet man litt motet og dro hjem likevel. Men når jeg tenker på at i norge hadde vi nok brydd oss ganske lite og takket gudene for fridag :P

Ellers så går det bare bedre og bedre her nede i franskmannsland! Sola skinner for øyeblikket, og jeg håper på varmere vær snart. Dessuten er det 16 dager til bursdagen min og 17 dager til jeg drar til monaco med verdens (nest, etter dere der hjemme)beste folk! Har kjøpt bikini (litt for optimist kanskje?) og greier :D

<3

1 kommentar:

  1. Så gøy å ha vært med på det :) Men kan du ikke fortelle litt om hvorfor de streiker? I det siste innlegget ditt var det jo lærerene som streiket, men nå er det altså elevene? Mulig det blir sagt mye om dette i mediene i Norge og Frankrike, men her i Spania hører vi i alle fall ikke så mye om det, til tross for at vi grenser mot hverandre ;) Klem Runa

    SvarSlett