lørdag 10. oktober 2009

Mat og skole

Overskriften beskriver vel så og si hva oppholdet mitt dreier seg om.
Men jeg prøver faktisk å ikke spise så usunt! Vel, frokosten min i dag bestod av brød med nutella, men det var faktisk av mangel på annet. Den meste maten her er D-I-G-G, men ikke all. Jeg er veldig tilbøyelig da, jeg tror jeg har bare lagt bort "jeg liker ikke" fra ordforrådet mitt, for jeg spiser alt de har gitt meg til nå - mye av dette ville jeg aldri spist hjemme. Familien synes jeg er kjempegrei og kjemperar når det kommer til matvaner. Jeg spiser alt de gir meg, men jeg sier NEI til dessert etter middagen, hva er det for noe? Greia er at desserten består som oftest av yoghurt, noe som jeg ikke er kjempefan av med mindre det er FØR kl halv ni om kvelden, eller "dalnettes", en slags litt rennende puddinglignende ting i yoghurtbeger som jeg synes ser utrolig ekkelt og klissete ut. Men de kan ikke klage - jeg sier "mmm, c'est bon!" til alt de lager, selv om det er overkokte gulrøtter og baconbiter, og spiser opp alt på tallerkenen. Men jeg må si at jeg savner pappas matlaging.. Og knekkebrød med brunost!

Forleden hadde vi forresten en havregrøtkrise her.. Jeg hadde nemlig fortalt om den norske juletradisjonen med nissefest og risengrynsgrøt, og dette ville selvfølgelig mine tre små "brødre" smake! Jeg og moren tok turen til Carfour (supermarkedet) og skulle finne risengryn. Nå har det seg slik at dette HAR de ikke i frankrike. Det finnes rett og slett ikke. Så det eneste vi fant var noe som minnet om havregryn. Nå begynte jeg å bli redd, for moren skjønte ikke hva jeg mente da jeg prøvde å forklare at dette OGSÅ er grøt, men helt annerledes en den vi spiser før jul. Hun insisterte på at vi prøvde denne grøten, barna ville jo smake norsk tradisjonsmat!
Det ble mildt sagt katastrofe. Tenk dere selv - en utlending som skal vise en "delikatesse"-rett også kommer hun med ekkel, sementlignende HAVREGRØT til det franske kjøkkenet. Barna syntes det var grusomt og nektet og spise, og faren sa han hadde spist så stor lunsj og ville skippe middagen. Moren lagde "mmm"-lyder og sa det var jo litt godt, spesielt med MASSE sukker på. Jeg begynte å le og prøvde desperat å fortelle at det ikke er sånn grøt vi spiser, det er jo mange nordmenn som ikke liker havregrøt! Jeg tror ikke de trodde på meg..

Så jeg gleder meg til pakken fra mamma i posten med norsk risengryn og tøflene mine (har nemlig blitt syk her, jippi.) :)

Forresten, Mathilde, jeg liker at vi er to som utnytter det beste av hvert vårt utenlandske kjøkken :D vi kan være to som ruller rundt til neste år <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar