fredag 30. oktober 2009

VIVE LA FRANCE!

Nå har jeg, som nevnt før, høstferie! Noe som hadde vært enda deiligere uten det tonnet av lekser jeg har blitt utdelt av mine kjære lærere.. Det at jeg har vært alt for slapp med å komme i gang, gjør at jeg nå er ganske engstelig for at jeg ikke skal bli ferdig med noe som helst. Men er det så viktig da? Jeg mener, jeg er her jo for å LEVE også, ikke bare gjøre lekser, spise og sove. Franskmenn tar skolen veeeldig seriøst. Det er konkurranse hele tiden om best karakterer, og læreren skriker om trent ut karakteren din til hele klassen (går ikke an å skjule en dårlig en her nei). De er derfor konstant stresset over skolen, og tar seg nesten aldri tid til å bare LEVE - det er jo sløsing av dyrebar tid. Likevel er de glade og førnøyde, og føler vel egentlig ikke at de går glipp av noe. Dette er ikke noe for meg har jeg funnet ut. Jeg trenger å gjøre helt meningsløse ting en gang i blandt. Ting som ikke vil hjelpe meg på vei i studiene, ting som bare du gjør fordi du har lyst.

I forgårs var jeg og red (for første gang på nesten 3 år) i stallen 10 min gangvei fra huset. Det var kjempemorsomt å prøve igjen, selv om jeg har kjempevondt i lårene nå - de ridemusklene har visst forsvunnet over årene.. Siden jeg er litt nybegynner nå red jeg med jenter rundt 12-13 år, men de var mye mer gærne enn vi er i Norge! Tre av jentene falt av hesten i løpet av timen, men det var ikke noe "å stakkars deg, går det bra?", bare opp igjen på hesten og fullføre leken vi holdt på med. Når vi skulle gå av måtte vi dessuten ta en slags baklengs salto ned fra salen. Jeg skal innrømme jeg fikk et lite sjokk da jeg så at bittesmå jenter rundt meg snurret elegant ned på bakken så lett som ingen ting. Da ridelæreren skrek "allez-y! come on Ingrrrrri!" (han trodde ikke jeg forstod det minste fransk siden jeg ikke hadde gjor sånn som han hadde sagt i løpet av timen, men det var ikke pga jeg ikke forstod, men fordi jeg ikke klarte..). Da jeg lo og sa nervøst at "hehe, det der KAN jeg ikke gjøre.." kom han bort og snurret meg ned så lett som bare det. Så nå har jeg tatt salto ned fra en hest.

I går møtte jeg to jenter fra uken i Paris i Lille, en stor by 30 min med tog herfra. Det var supergøy å se igjen noen kjente fjes fra uken i Paris! Av alle menneskene jeg har møtt til nå i France var de i Paris definitivt de morsomste, åpneste og hyggeligste. Jentene jeg møtte var Ylva fra Sverige og Diane fra Australia. Vi hadde det superartig! Spiste indisk mat, shoppet alt for masse og gjorde en del "typisk franske ting" :)
Desverre har PIE surret med Visumet til Diane, så hun er nødt til å dra tilbake til Australia i November! Ganske dårlig synes nå jeg, ettersom hun hadde regnet med å være her hele året. Dessuten går hun glipp av turen til Monaco med hele PIE til våren, noe som er høydepunktet i løpet av disse vanskelige 10 månedene og en stor grunn til at jeg ikke setter meg på første fly hjem til kjære gode Nesodden. Det er flere fra PIE som tydeligvis ikke skal til Monaco likevel, så spørs om det blir så kult.. Men Nathalie og jeg skal i alle fall! :D

I dag skal jeg i svømmehall med lillebrødrene, jeeeey.. Og lørdag er det Halloween! Noe som franskmenn nesten ikke feirer.. Jeg skal på kino med noen venninner og se skrekkfilm, og etterpå skal vi på "fest" (med ca 7 mennesker) hjemme hos den ene jenta.

Jeg savner Nesodden <3

1 kommentar:

  1. Du er en skjonn skapning Ingri! Jeg har ogsaa funnet ut at skole er ikke livet, og du er der for aa oppleve frankeriket, ikke bare boker og skole :D saa lenge du ikke stryker er gode karakterer ikke viktig! Enjoy your self honey <3

    SvarSlett