søndag 8. november 2009

Heeey

Jadda. Da var det helg igjen :D Helg for meg, det vil si søndagen. Gjerne fylt av masse lekser som lærerne er så snille å gi oss, bare for å understreke at det ikke er noe som heter "slappe av" i Frankrike.

I går etter skolen var jeg i Lille og besøkte Diane (en australsk jente) sin vertsfamilie, sammen med Ylva (svensk) og en jente fra Thailand (View, uttales Wu). Vertsmoren til Diane ville at jeg skulle ta med meg en norsk rett, men siden vi ikke har kjøkken for tiden (vi pusser opp), og ikke minst at jeg er en ELENDIG kokk - bare spør Oda hvem som satte fyr på mikroen hennes da hun skulle varme rundstykker - endte jeg og Vertsmor opp med å kjøre innom IKEA for å se etter noen svorske pepperkaker. Det var helt supert å se ting som minnet om norge/tiden i Luxembourg. Jeg var helt i hundre, og løp rundt og gikk bersærk over alt fra Hallong-syltetøy til røkelaks. Vi fant i alle fall noen pepperkakegreier for å ta med til Diane, jeg kjøpte Marabo-sjokolade (NAM, nest beste sjokolade i verden etter norsk melkesjokolade) og dessuten kjøpte vi pepperkakehus som vi skal sette opp til jul :) jeg har nemlig fortalt at det er en norsk tradisjon, og jeg har en liten mistanke om at den vil slå bedre an enn julegrøten..

På onsdag har vi "ferie". Det er ikke det norske ordet, det heter faktisk det på fransk og jeg tror det betyr fridag eller helligdag eller noe. Hovedsaken er i alle fall at 11. november har alle fri fra skolen :D Jippi! ENDELIG noe frankrike har som ikke norge har!
Så onsdag skal jeg inn til Lille for å møte Diane, Ylva, View og Heather (fra Canada)! Opprinnelig skulle jeg inn til Lille med Anna Maria, men ettersom både Diane og Heather drar i november, og sjansen er liten for at jeg ser dem igjen i nærmeste fremtid - Canada og Australia er liksom ikke helgetur-materiale - så utsetter jeg Anna Marias og min tur til neste uke.

Jeg har dessuten funnet ut at, på tross av mine enerverende, irriterende, bråkete, til tider grusomme lillebrødre, så har jeg faktisk hatt flaks med vertsfamilien! Jeg kommer jo godt overens med dem, og sammenlignet med skrekkhistorier jeg hører fra mange andre så er de egentlig mer enn OK.

Forresten, da jeg snakket med pappa i dag sa han at farmor er en ivrig leser av bloggen min! Det overrasket meg (på en veldig positiv måte), jeg visste ikke at du visste at jeg hadde blogg, farmor! Så hvis du sitter i Bodø og leser dette farmor så håper jeg det svarer til forventningene, og at jeg ikke syter og klager alt for mye :)

Mamma har bedt om ønskeliste til jul, men det viser seg å være vanskeligere enn vanlig å komme på hva jeg vil ha! Småting som dukker opp i farten er i alle fall:

- Melkesjokolade/Walters Mandler
- IFA
- Brunost (jeg liker egentlig ikke brunost, men det er liksom det NORSKESTE jeg kommer på)
- En knapp som får tre små gutter til å være heeelt stille i minst 10 min.
- Bedre karakterer (hmm.. det er kanskje noe en ordner selv det?)
- Sengen min i Norge ned hit til frankrike - dere ANER ikke hvor ubehagelige puter jeg har!
- Noe som gjør at jeg får til å laste ned nye sanger på Ipoden, begynner å bli en smule lei av Hellas-musikken som Elin lastet ned i en fei natten før vi dro (no offence, Elin, jeg vet jeg tvang deg til det :P)
- Et kredittkort som aldri går tomt.
- At franskmenn på et eller annet vis skal skjønne at "ååj! skinke på brødskiva er godt! Nå skal vi fjerne all nutella og sukker-pålegg og begynne med okserull, salami og brunost".
- Sol og 30 grader.

Hm, det er kanskje ikke den optimale ønskelisten mamma, men jeg skal prøve å skrive en ny og bedre en så fort som mulig! Det er bare litt vanskelig å konsentrere seg når jeg har to gærne liksom-musketerer som sloss i rommet ved siden av..

À bientôt! <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar