mandag 23. november 2009

Les profeseurs faisent la grêve!

Streik er et ord med en helt annen betydning i Franskland enn i Norge. Streik i norge er nemlig noe "åj-åj!". I frankrike derimot er det noe helt dagligdags som finner sted heeele tiden. Gjø'kke meg no' for å si det sånn; i morgen har jeg nemlig ikke skole! Tror jeg da i hvert fall - det har seg sånn at lærerne vil ikke SI om de streiker eller ikke (det er ikke alle lærerne som gjør det), men de fleste gjør det, og jeg gidder virkelig ikke å møte opp på skolen for å så måtte dra hjem igjen rett etterpå.

I går var Norge på nyhetene her! Det er fordi alle dere der hjemme har blitt smittet av den beryktede Grippe A (også kalt swineflu), og dette satte endelig Norge på kartet. Det var ganske artig, for jeg hopper nesten i taket hver gang jeg ser et eller annet forbundet med hjemlandet her nede. Btw så er MADCON utrolig kjente her! Rett som det er swinger "Beggin'" på radioen - ganske artig. Ikke fullt så artig er det når folk spør meg om de faktisk synger på norsk.. Franskmenn KAN virkelig ikke engelsk. Ingen andre språk for den saks skyld heller..

Jeg har begynt å glemme norsken! UÆÆ! Forleden dag snakket jeg med mamma på telefonen, og klarte å blande sammen de enkleste ord. Det skal bli interessant å se åssen norskfaget blir til 3. klasse.. Hvis jeg ikke må redouble da! NEI. Det gidder vi ikke - jeg dro ikke til Frankrike for å gå om igjen heller.

Nå pøsregner det her. Og vinden uler i trærne. Det er ganske depressivt i grunn, og jeg likte det mye bedre i forrige uke da det var sol og nesten 15 grader. Jaja, jeg gleder meg til jul og håper på bittelittegranne snø for å få opp julestemningen. Den er ikke heeelt til stede ennå, men jeg venter en kalender i posten fra mamma og pappa nå snart!

Ellers så je Twilight på kino på søndag! (Hehe, det er litt artig, for franskmennene sier twiiilight, uten engelsk I, og alle trodde jeg sa jeg skulle se "toalett" da jeg uttalte det twailaight). Jeg så den selvfølgelig på dubbet fransk, men det var supergøy fordet. Jeg tenkte på deg, Elin, da jeg så den <3 Elin og jeg så nemlig 1eren flere ganger i fjor - selvom det egentlig var superhemmelig fordi twilight er litt teit i grunn.. Sorry elin.

Forresten fikk jeg 14.5 av 20 poeng på forrige STV (naturfag)-prøve :D Gjett om jeg ble supercontente! Jeg føk i været og skrøt til alle mine klassekamerater som sukket over 17 eller 18 poeng. Franske folk tar virkelig ikke karakterene sine særlig lett altså.

Her er en liten liste over franske uttrykk som er livsviktige for å overleve på fransktalende territorium (vet ikke om det er så interessant, men det for dere leve med):
- Je suis trop nul/ nulle - jeg er for elendig
- Je suis trop content /contente - jeg er superhappy
- Je suis crevait (vet ikke helt om det skrives sånn) - jeg er utslitt
- J'en ai marre - jeg er lei
- puttard! (vet ikke om det skrives sånn, men det er et hyppig brukt banneord som jeg tror tilsvarer "Shit" eller "helvete" på norsk).
- T'inquiete - ikke bekymre deg
-Il est lait - betyr ikke "han er melk", men "han er superstygg".
- C'est digulase! - Det er dødsekkelt
- Grosse eller vieille - er ikke negativt, men brukes til venninner, feks "hey grosse!" (jeg syntes alle var kjempeslemme da de kalte meg "feita" eller "gamla" i begynnelsen..)

Jaja, jeg håper dere har det superflott der hjemme, og at dere ikke fryser tærne av dere!

<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar