søndag 27. desember 2009

JUL

Ok, Da skal jeg prøve å beskrive ulen her i frankrike så godt som mulig for dere – det var nemlig en ganske annen opplevelse en den ”norske julen”, både på godt og vondt; men de fleste opplevelsene var faktisk mer gode!

Først må jeg bare si takk til alle som sendte gave! Er det rart eg sliter med hjemlengsel når jeg har slike fantastiske vesener i norge?!
Tusen takk til Nora, med Viccy og Maria også, for herlig brev :D Brev er noe som er så sykt koselig å få når man er utvekslingsstudent, og det å lese brevet deres gjorde meg helt sentimental altså.

Tusen takk til Maria og Mathilde for super gave! Dere er noen herlige jenter jeg ikke kan vente med å se igjen altså. Gaven var midt i blinken, og jeg ble helt rørt.
ODA! Kjære oda’n min overgikk egentlig alle forventninger med sin godteboks av diverse ting fra norge <3 Du er en fantastisk venninne du, og jeg lovte å nevne deg i bloggen – selvfølgelig må jeg det etter den koselige gaven. Øyendråpene var de beste egentlig (da du fortalte den skjulte betydningen). Jeg savner deg masse! Hele tiden.
Så ble jeg også ufattelig glad for brev fra Marte J jeg satt og lo meg nesten i hjel da jeg leste det – du sier at du er usikker på fremtiden, hva sier du til forfatter egentlig? Jeg ser deg fint for meg som en sånn selma-stord-ish forfatter. Det slår kanskje ikke hemmelig spion eller se og hør-stjerne, men vi kunne jo slkått oss sammen og skapt den nye harry potter!
Også til sist tusen takk ikke til minst mamma, pappa og stine + hele slekten for herlige gaver :D det er godt at man ikke er glemt selv om man er i frankrike, og alle gavene var supre!

Ok, så den 24. er som mange vet ikke en særlig "hellig" dag i Frankrike. Det er en dag hvos de aller fleste jobber, og hvor nesten alle sammen fullfører alle siste-liten gaver. Dvs, alle butikker er STAPPfulle av mennesker som sloss over de siste playmobilene, konfekteskene og champagneflaskene (i frankrike går det mye champagne i jula nemlig).
Den 24. bestemte altså to nokså deppa jenter (meg og Anna) seg for at denne ulaftenen skulle tilbringes i Lille med god mat og fransk julegløgg (vin chaud = varm vin med masse kanel og pepperkake til). Jeg stod opp tidlig for å rekke et av de svært få togene som gikk den 24., og ble kjørt av vertsfar til togstasjonen. Vi kom for sent.. Vi måtte med andre ord vente 2 og en halv time på neste tog. Temmelig lite festlig så tidlig om morgenen.
Heldigvis hadde vi underholdning på togstasjonene da! Der var det nemmelig en ganske så høy/full svart mann som danset for seg selv og resten av de ventende. Han ville gjerne ha med seg flere i dansen, og tilbød diverse om å joine han, men ingen var i særlig dansehumør denne morgenen. Det stoppet derimot ikke han, han danset moonwalk baklengs helt til han krasjet med anna, og kastet av seg skoene sine og greier (de forstyrret han visst i dansen).
Da vi endelig ankom lille var det i alle fall veldig koselig, med parisehjul og sushi steg julestemningen litt, og da jeg kom hjem var jeg ikke i så værst humør.

Så kom da den 25! Jeg ble vekket kl 8 av en vertsbror som skrek at "nissen har vært her!" og "ingri, jeg dreper deg hvis du ikke står opp nå!" Etter gaveåpninger (TUSEN takk igjen :D) var alle barn bortsett fra meg nokså sure - de hadde ikke fått det de ville, og løsningen var at nissen sikkert ikke fantes lenger. eg som synes 9 år er litt sent å tro på nissen prøvde å være pedagog og forklarte at listene sikkert hadde kommet bort i snøværet. ALT stopper nemlig opp i frankrike når det kommer 2 cm snø. Skolene stenges, bussene slutter å gå og folk holder seg hjemme i husene sine.
men den 25. - DET er en stor-dag i franskland, her i huset kom det vel til sammen 20 mennesker, og MAASSE mat. eg tror vi spiste sånn 8 retter (jeg overdriver ikke), med en pauserett, som jeg selvfølgelig (uvitende norsk) dummet meg ut og spurte om var desserten. Da lo alle og sa at vi enda ikke var kommet til hovedretten. Jeg lo nervøst med og tenkte at det var bra jeg hadde på meg kjole og ikke trang dongeribukse.
Jeg smakte masse franskt på disse ni rettene: snegler (BÆRK, åssen kan noen SYNES det er godt?!), østers, foi gras (gåselever; ikke godt synes jeg) og merveilleux (NAM, kjeeempegod kake). Dessuten drakk alle masse champagne, og da mener jeg masse! Vertsonkelen min som er 35 år og bor hjemme hos foreldrene sine enda, ble etterhvert i ganske godhumør og sang polske sanger (selvom ingen egentlig visste om det virkelig var polsk) og lovte meg en tur på diskotek på 18-årsdagen.
hehe.
Jeg håper han har glemt det nå..

Den 26. var det bursdagen til vertsbestefar, ordentlige pappa'n min, tora og ordentlige bestemoren min, med diverse 60, 49, 17 og 75 år! GRATULERER MED DAGEN ALLE SAMMEN! :D Jeg er veldig glad i dere alle mann <3

Så i dag (den 27.) var jeg i lille med Ylva, noe som var superkoselig bortsett fra at alle butikker var stengt.. I ferierusen glemmer man ofte hvilken dag det er. Hun skal i alle fall (hvis hun får lov av v.familien) sove hos meg den 31, slik at vi kan feire nyttårsaften sammen :D jippi! nyttårsaften med en annen skandinavier er flotters. Vi fant forresten en butikk i lille som heter "le scandinave", en restaurant med alt fra norsk laks til svensk gløgg - ganske heftig.

Så er det desverre på tide å begynne med leksene som lærerne øste på før ferien. Jeg har TO bøker i fransk litteratur å lese, + masse andre lekser. Og jeg som ikke har rukket å se 3 nøtter til askepott eller de 3 nye seriene av friends enda! Mince! Men i natt tror jeg at jeg skal ta et maraton med pc-tv og resten av julegodteriet :) (har jo ikke spist nok i jula)..

I dag spiste vi forresten noen svele-greier som smakte som røsti-poteter. Da tenkte jeg på deg, Elisabeth (hvis du leser dette da)! I heimkunnskapen i 9. klasse lagde vi nemlig "røstipoteter" som smakte som svidd havregrøt. Åssen karret jeg til meg 5 i det faget mon tro?

Så har jeg skrevet brev til nora, men i dag glemte eg frimerke og fikk ikke postet det. Typisk. Men det kommer snart :)

<3

2 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en bra jul tatt alt i betraktning :) Vi feirer dobbelt til nesteår Ingri! :D

    SvarSlett
  2. jeg er glad i deg Ingri <3 Ikke mer aa si om den saken!

    SvarSlett