torsdag 14. januar 2010

Det er ikke alltid så lett å komme på en overskrift..

Neidasåe, jeg så nettopp på en video som min herlige Tora hadde laget og lagt ut på Face. AKK, (eller Hélas som vi sier på godt fransk) som jeg savner dere nesoddinger <3

I dag hadde jeg bare utrolige TRE timer på skolen (fra kl 9 til 12), og i morgen har ejg kun fantastiske TO timer (kl 1 til 3) :) Livet er skjønt når det ikke finnes noe som heter vikarer.

Jeg føler at utveksling (i mitt tilfelle) er ordtaket "hell i uhell" bare byttet om med ordene "godt i vondt". Altså, jeg har hatt det ganske så vanskelig, for å ikke si slitsomt, i perioden før jul. Nå går det bedre - MYE bedre heldigvis, men i dag var en sånn deppe-trist-drittdag; slik som 70% av dagene før jul var.
Ville jeg dratt tilbake i tid og heller blitt på nesodden hvis jeg kunne?
Jeg tror ikke det. Jeg har nemlig lært så sinnsvakt mye om meg selv her nede! Det er som et sånt bli-kjent-med-deg-selv veldig intensivt kurs som du ikke slipper ut av uansett hvor mye du vil. Du blir liksom tvunget til å lære deg selv bedre å kjenne, både på godt og på vondt. Jeg har blandt annet lært at jeg takler stress ekstremt dårlig - kroppen min blir syk av det. Jeg stresser for mye, uten at jeg er klar over det en gang! Jeg kan sitte og se på tv og oppdage at ryggen min er helt anspent, eller at jeg ikke puster med hele magen (slik som man skal, det har jeg lært på yoga'n nemlig!), men bare med den øverste delen av brystet.

Men nok om det, disse lærdommene er mer interessante for meg selv egentlig, jeg skal ikke drive å skrive dem ned, men her er et par rare fakta om franskmenn:

- De kysser hverandre faktisk en gang på hvert kinn HVER gang de møtes. Jeg tuller ikke, i gangene på skolen er det lang kø fordi alle skal kysses på kinnene.
- De er livredde snø; de sperrer seg inne i husene sine bare det daler ned 5 fnugg.
- De er redde for å bevege seg, de kjører bil OVER ALT! Vertsmor vil alltid kjøre meg til dansing, selv om det bare er 10 minutter å gå..
- De er faktisk skikkelige kunstneriske! Når vi var på museum med klassen var alle kjeeempeinteresserte og stirret oppslukt på guiden som fortalte om fargeklatter og skyggelegning - GANSKE motsatt av de museumserfaringene jeg har hatt i norge, der alle halvsover og synes det mest spennende er godteriautomaten i inngangen.
- De tror alle i norge er blonde, høye og modelltynne. Det hjalp ikke da de så facebook bilder av mine venner, vi ER faktisk mange blondiner (selvom jeg alltid har tenkt på meg selv som brunette da..)!
- De barberer faktiskarmhulene sine, selvom ryktene sier noe annet.
- De er veldig opptatte av RESPEKT for voksne og eldre, noe som kan være bra av og til, men ikke alltid.
- Skolen er V-I-K-T-I-G. Uten god utdannelse er du zero verdt.
- De kan ikke feste.. dette har jeg erfart flere ganger.
- De spiser frokost uten tallerken
- De <3 nutella
- De drikker masse kaffe
- Ting som vi kaller "buææh" kaller de delikatesser; feks snegler, gåselever og tunge.

Jeg kommer ikke på flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar