torsdag 7. januar 2010

Snart helg!

I dag hadde jeg Bac Blanc (det er som en tentamen) i Fransk Litteratur!

..

Jeg kan trygt si at det gikk NOKSÅ dårlig. Det var supervanskelig, temaet var poesi og vi måtte først skrive en "corpus" (samling) av alle diktene vi hadde fått (ca 1 side, jeg skrev 3/4), og deretter kunne vi velge mellom tre oppgaver. Den første delen av oppgaven gikk helt ok, dvs av 4 poeng håper jeg sterkt på 1.5 eller 2. Men så kom det bare dusteoppgaver å velge mellom! Oppgave nr. 1 var å skrive en "commentaire" til et av diktene, noe som vi har gjort flere ganger med klassen og jeg har fått de supre karakterene 5 av 20 og 4.5 av 20.. Det ble likevel til at jeg valgte den oppgaven, for nr. 2 var å skrive en "ditation" (hva i søren er det liksom?) og oppg. 3 var "invention", dvs noe du finner på selv. I norge velger jeg praktisk talt alltid oppgaven med invention, men her måtte du skrive et ekstrakt fra en autobiografi til en venn av en dikter som er kjent.. Snork. Jaja, får jeg over 5 så har jeg strøket (10 er ståkarakter), men superfornøyd! :)

Så er det ENDELIG snart helg igjen! Jeg er allerede møkk lei av skolen, selvom den begynte mandag. Man kan vel si det er syndromet med den franske skolen, det er så absolutt for mye av det "gode". Uansett så teller jeg ned dagene til ferien i februar - jeg har TO uker ferie, jeg, så æddabædda :) Den første uken vet jeg ikke hva jeg skal, men jeg har vilt lyst til å catche up med noen av de andre PIE-studentene hvis det hadde vist seg mulig (spesielt min norske venninne Nathalie!). Den andre uka skal vi til Sveits (eller på grensen da) og stå på ski! Det gleder jeg meg til, for her er det riktig nok kaldt, men det blir liksom ikke noen skigåing på disse to centimetrene med snø vi har..

Jeg savner norge, men ikke kulden :D <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar